Du er her: Hjem Nyheter

Nytt fra NAV

Digital aktivitetsplan og sykemelding

NAV Vardø forbereder seg og ser fram til ny og bedre digital oppfølging.

nav_pos_logo_CMYK_stor

Den 4. desember 2017 går vi over til digital aktivitetsplan. Dette berører alle som har arbeidsrettet oppfølging fra NAV. Du og din veileder vil få en forenklet kommunikasjon med utgangspunkt i aktivitetsplanen som du vil ha tilgang til direkte via nav.no. Aktivitetsplanen erstatter blant annet innkalling, tidligere aktivitetsplan og jobblogg.

Ved å bruke mindre tid på formaliteter kan vi bruke mer tid på de som trenger mest oppfølging. Trykk her for info.

Fra 01. november 2017 har sykemeldte arbeidstakere i Finnmark tatt i bruk den digitale sykemeldingen, inkludert søknaden om sykepenger. Dette vil være forenklende for både sykemeldt, arbeidsgiver og NAV.

Ved sykemelding får du en SMS eller e-post fra NAV med en lenke kort tid etter at du er blitt sykmeldt. Der blir du henvist videre til «Ditt sykefravær» på nav.no hvor du vil finne sykmeldingen din og nyttig informasjon om hva som skjer under sykefraværet. Målet er å forenkle sykefraværsoppfølgingen for både arbeidsgiver og sykemeldt og de som har tatt det i bruk har allerede gjort gode erfaringer.

Du finner mer informasjon på nav.no og vi vil selvsagt forklare for deg når vi er i kontakt, men budskapet framover blir at alle som skal ha kontakt med NAV bør gjøre seg kjent på nav.no og ha kontroll på innloggingsmetode (f.eks. Bank-ID)
Vi skal selvsagt ha respekt for de som ikke er så godt kjent med data, men vi må alle innse at det skjer digitalisering på de fleste områder i samfunnet og hensikten er å skape en effektiv forvaltning som kan bruke ressursene sine på en effektiv måte.

Britt Isaksen, leder NAV Vardø

Tips en venn Tips en venn Skriv ut Skriv ut